ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > nikkeloxide of nikkelcarbonaat
Ik wil een glazuur maken met 4% nikkeloxide.
Dit blijkt niet meer verkocht te worden.
Ik heb dan nikkelcarbonaat gekocht het schijnt dat dit niet zo sterk kleurend is.
Weet er iemand hoeveel meer ik van nikkelcarbonaat meer moet gebruiken dan nikkeloxide is om hetzelfde kleureffect te bekomen.
Alvast bedankt voor een reactie.
Dit blijkt niet meer verkocht te worden.
Ik heb dan nikkelcarbonaat gekocht het schijnt dat dit niet zo sterk kleurend is.
Weet er iemand hoeveel meer ik van nikkelcarbonaat meer moet gebruiken dan nikkeloxide is om hetzelfde kleureffect te bekomen.
Alvast bedankt voor een reactie.
4 antwoorden
-
Ik weet niet in welke winkel je bent geweest, maar nikkeloxide is volop verkrijgbaar in diverse winkels. Bijvoorbeeld Silex of Keramikos.
Nikkelcarbonaat is inderdaad minder sterk kleurend, maar om de juiste hoeveelheid te nemen voor een bepaalde kleur kan je het beste veel proeven doen. Je kan bijvoorbeeld met een kwart meer, met de helft meer, driekwart meer en 100% meer beginnen. Wanneer je dan een proef hebt gemaakt die je overeenkomt met je wensen, kan je die verder uitbouwen.
Nikkelcarbonaat is gemakkelijker door de glazuur te mengen, dat is wel een voordeel. -
Beste Marleen,
Waarschijnlijk is deze waarschuwing overbodig en weet je natuurlijk al dat nikkeloxide een kankerverwekkende stof is. Als je daarmee werkt wil je dan voorzichtig zijn.
groeten
Hans -
Hoi Marleen,
nikkelcarbonaat heeft ongeveer 75 % nikkeloxyde dus als je 5% nikkelcarbonaat gebruikt zit er ongeveer het zelfde percentage nikkel in als in het oorspronkelijke recept.
Dat wil niet zeggen dat je dan precies dezelfde kleur krijgt als met nikkeloxyde.
Nikkel als hoofd kleurstof is niet zo stabiel en kan dus in kleur varieren.
suc6 Frans -
Bedankt iedereen die zo snel geantwoord hebben.
Ik ga met 5% proberen en maak een proefje.
Zal nog wel iets laten weten of het gelukt is.
groetjes,
Marleen
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.