ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Engobe op biscuit
Heeft iemand ervaring met het aanbrengen van engobe op biscuit?
5 antwoorden
-
Hoi Marieke,
Ik neem voor het gemak even aan dat je sinterengobe bedoelt? Ik heb daar wel wat ervaring mee; wat wil je precies weten?
Groetjes,
Karin -
Hallo Karin
De bedoeling is dat ik met de engobe kleur aanbreng op biscuit, de engobe laag dan vastbak en daarna een transparant mat glazuur aanbreng en dat dan gladbrand.
Ik werk ook wel met sinterengobes maar na het bakken is dat dan de glazuurlaag, alsnog aanbrengen van een glazuur is dan niet meer nodig.
Ik wil nu een transparant effect hebben op mijn schaal, vandaar mijn vraag.
Zou het iets zijn om de gietklei poeder te gebruiken waar de schaal van gemaakt is daar de gewenste pigmenten aan toe te voegen en dan 50% van de mat transparante glazuur toe te voegen?
Dank vast voor je reactie. Marieke -
Hoi Marieke,
Een engobe breng je niet aan op biscuit, maar op leerharde klei. Als je aan de engobe glazuur toevoegt, zoals ik begrijp dat jij wilt doen, heb je dus eigenlijk een sinterengobe gemaakt. Je kunt inderdaad wel wat varieren met de samenstelling, waardoor het wat meer de kant van een glazuur opgaat. Je sinterengobe wordt dan wat glanzender dan de gebruikelijke huidafwerking met een sinterengobe. Al met al denk ik dat dat wat jij van plan bent wel kan, maar ik zou toch voor de zekerheid een paar proefjes maken met een paar verschillende percentages smeltmiddel. In jouw geval dus bv.30% glazuur toevoegen, 40% glazuur etc.
Succes met experimenteren.
Groetjes,
Karin -
Vooraf moet ik zeggen dat ik zelf een absolute leek ben op het gebied van bakken en glazuren.
Pas heeft wel een zeer ervaren keramiste een werkstuk van mij (steengoed) eerst bicuit gebakken; nadien gespoten met een laagje rode engobe en er direkt blauwe glazuur overheen gespoten, dat toen samen gebakken. Nu had ze ook maar een dun laagje engobe nodig om te zorgen dat het ijzer wat er in zit de blauwe kleur gunstig zou beinvloeden.
Groet,
Esther -
Hoi ik werk veel met engobe en sinterengobe je kan dit zowel op leerharde klei als bisquit gebakken klei gebruiken. Bij fragile werkstukken bak ik ze eerst en gebruik dan de engobe
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.